Majas kuriosa

En väldigt ytlig dagbok.

Och den, och den, och den...

Kategori: Loppisshopping


Det är svårt att inte lockas av fynd-tanken när man vandrar mellan hyllor, lådor och stänger i second-handbutiker, ja i alla butiker egentligen. Det är lätt att man vill köpa ALLT man ser som är fint eller som man vet är dyrt och säljs till ett lågt pris. Det är som om jag inte vill att någon annan ska få det. Men ett hem blir snabbt fullt och därför måste man stoppa denna impuls. Jag har svårt att gå förbi äldre porslin och keramik från Rörstrand och Uppsala Ekeby. Jag har genom åren tränat upp mina ögon så jag kan hitta dessa objekt på en gång i ett berg av skräp och sen kan jag inte släppa fatet eller vad det nu är. Jag har på sista tiden haft en fäbless för ungsformar och potatisskålar vilket mitt behov för är låt oss säga begränsat. Att stämpeln sitter där under gör att jag tycker att det är extra fint och nödvändigt. Men även om man har råd (vilket många gånger kan ifrågasättas om jag har) är det önskvärt att inte köpa allt.

Dock är det så att vissa saker måste man köpa fast man inte har råd, plats eller behov, så är det bara. Då brukar jag försöka att byta ut de sakerna mot annat i mitt hem som jag är mindre förtjust i. Detta gör att jag känner det som att jag är en del av kretslopp och så får jag inte så dåligt samvete. Nu ska jag fortsätta rensa ur böcker…

Ajam

Kommentarer


Kommentera inlägget här: